torsdag 14. januar 2016

Furu-spisestue som skulle få plass på hytta! Med omtrekk av stoler!

Kunden som eide denne spisestuen hadde arvet den av sine besteforeldre. Så affeksjonsverdien var høy for henne, og hun ville ikke kvitte seg med den.

Etter 30 år så var lakken slitt, og det hadde blitt en del merker og hakk både i bordplaten, basen og på stoler. 





Her var utganspunktet.

Alt måtte pusses ned til treverket igjen da kunden ønsket bordet og stolene beiset med interiørbeis.


Interiøbeis fremhever treverket og dets struktur, noe som gir veldig liv til møblene. 

Øverst til venstre er bordet pusset helt ned og klart for beis.

Jeg forsøkte meg med Tyrilin Interiøbeis denne gangen, som er ment for kun 1 strøk. Den har også et lysfilter som motvirker gulning. Fargen jeg gikk for heter "Skigard".


Jeg påførte beisen først på stolene, og dette gav et flott spill. Der det er kvist vil det naturlig bli lysere farge. Jeg brukte da en rund pensel med naturbust fordi den holder godt på beisen.

På bordplaten ble dette litt voldsomt da det var mye kvist og kontrasten ble for stor mellom det lyse og mørke.

Jeg pusset så over bordplatene igjen og denne gangen påførte jeg beisen med klut.
Dette gav et lysere resultat, og jeg hadde mer kontroll med hvor mye jeg påførte møbelet.


 Stolene hadde trekk som var utdatert i stil og ganske utslitte.

Vi fant et flott stoff med litt abstrakt konglemønster som vi valgte å trekke om stolene til.

Slik trekker jeg om spisestue-stoler:
1: Fjern det gamle stoffet med en tynn flat skrutrekker/enden på Olfa-kniv. 
Jeg setter skrutrekker inn imellom 2 stifter (ikke under selve stiften). Da pleier det å løsne de fleste stiftene.
2: Trekk ut evnt alle stifter som står ut med en tang.
3: Klipp så nytt stoff etter det gamle.
4: Begynn foran på stolsete og stift på stoffet jevnt og tett.
5: Trekk så stoffet stramt på og stift på bakdelen. Men ikke stift helt inn i hjørnene hverken foran eller bak, for her kommer det en brett
6: Brett en fold foran på enten venstre eller høyre hjørne slik at det blir mest mulig usynlig. Stift så fast resten av stoffet nedover siden helt til det er igjen 2 cm mot hjørnet bak.
7: Gjør det samme på motsatt side.
8: Når du kommer til foldene bak som er der stolryggen treffer setet så bretter jeg det inn med 2 folder slik at det danner et 90 graders hjørne.
9: Stift alt tett under slik at stoffet er stramt.


Slik ble resultatet.
8 stoler og spisestuebord skal fraktes på hytta!

Det passer jo helt perfekt samtidig som at man tar vare på noen som har vært i familien i lang tid.

 Vi håper det blir mange hyggelig samtaler og spillkvelder rundt dette bordet fremover!

Ta kontakt med oss om vi skal pusse opp noe du er glad i, men som har litt feil farge ;)

Mail: aina@hjertehjort.no
Ring: 91 56 53 25

Følg oss på Facebook og Instagram!

Sjekk ut hva vi selger på www.hjertehjort.no

Mvh Aina/Hjertehjort

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar