torsdag 17. mars 2016

Et gammelt bord, helt fra oldemor sin tid!

En kunde kom til oss med dette klaffe-bordet som var fra oldemoren til mannen hennes.
De ville gjerne ha det ute på terassen til sommeren, men uten at de skulle få flis i fingeren av å bruke det.

For det hadde vært godt brukt før, og så hadde det stått til forfall en stund.

Men ingen jobb er for liten eller for stor for Hjertehjort :)


Her er utgangpunket vårt. Veldig sjarmerende, men litt ubrukelig.

Det ble demontert før det fikk en overhaling med pussemaskinen. Først et grovt papir, så et litt finere, og til slutt et veldig fint papir.

Da så det slik ut:

Det var så klart for å grunnes der det skulle males. 
Henglsene la jeg i Coca Cola, for å teste om det er så effektivt på rust som det sies. Dette lot jeg ligge i ca 1 døgn.

Hengslene pusset jeg så lett med veldig fint stålull etter colaen, og selv om all rusten ikke ble borte så ble resultatet veldig mye bedre (har dessverre glemt å ta bilde av dette).


Bordet skulle beises med interiørbeis i en gråtone.
Her brukte jeg Jotun Lady Pure Nature Interiørbeis i en farge som heter Værbitt.
Denne la jeg på med klut.

Det jeg oppdaget når jeg beiset var at bordet bestod av 2 ulike tresorter, slik at beina ble rødere i finishen enn bordplaten.
Dette er en naturlig reaksjon mellom beis og underlag, og lagde et fint spill i møbelet.

Tuppene av beina og endene ble malt i en lys gul tone (S 0540-Y Snorre). 
Jeg brukte Nordsjø Ambiance Superfinish med 40 glans til dette.


Til slutt valgte jeg å lakke over bordet med gulvlakk, slik at det er mer bestandig når det skal stå utendørs!

Nå er det klart til bruk :)


Vi tar flere oppdrag!

Aina/Hjertehjort :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar